Take the 2-minute tour ×
German Language Stack Exchange is a question and answer site for speakers of German wanting to discuss the finer points of the language and translation. It's 100% free, no registration required.

z. B. Chance, Engagement

Werden sie wie im Französischen ausgesprochen oder gibt es eine deutsche Aussprache?

share|improve this question

Einer meiner Lehrer in der Schule hat Brange "Brang-sche" ausgesprochen. Es hat mich ziemlich genervt, aber ich vermute dies ist akzeptabel. –  polemon Mar 5 at 5:08

Da irgendwer diese Frage als zu weitgefasst schließen möchte: Ja, die Frage ist wörtlich genommen unbeantwortbar, da kein festes Schema existiert. Wenn man aber nicht alles wortwörtlich nimmt, sollte klar werden, dass der Fragesteller nicht völlig unberechtigterweise angenommen hat, dass es so ein Schema gibt. Insofern kann diese Frage durchaus durch das Widerlegen eben dieser Annahme klar beantwortet werden – was auch alle Antworten auf die ein oder andere Weise tun. –  Wrzlprmft Mar 14 at 7:29

Die Frage nach Ausspracheregeln ist zu komisch, angesichts der Mundartenvielfalt, die wir im Deutschen haben. –  Ingo Mar 14 at 13:34

4 Answers 4

German and French differ in their phoneme inventories. In particular the French nasal vowel variants (as in sang, en, quinze, bon or brun) are missing in German¹ and they are not part of the native speaker’s sound inventory.

Thus the “correct” pronunciation is the original French one, but German native speakers may only be able to vocalize these sounds to a certain degree (or with a disproportionate effort). Common realisations include dropping the nasal feature (e.g., ʃãˈtal → ʃanˈtal for Chantal) and shifting the nasal feature to the following n sound, which may be nasal in German (e.g., bɔ̃ː→ bɔŋ for Bon). The vowel may become rounded in the course of this shift, too (e.g., ɑ̃ → ɔŋ for en as in en garde).

¹ cf. Monophthongs in German

share|improve this answer

I doubt there is a general answer for this question.

I'd say like in French, but still with a different pronunciation. Whereat a French would pronounce it not like a German. But if someone knows French, that might be again a different situation. So it might depend on the speaker.

For instance leo.de gives

Chance and Engagement (close to French)

but

en masse (like in German)

The latter I never heard myself pronounced like that in public. Others give other pronunciation (e. g. pons). So, it probably differs, having several factors.

For a specific word / term it might possible to figure something.

6  
The LEO pronunciations of en masse, en bloc, en gros are completely wrong. They appears to be computer generated. See Duden for an appropriate pronunciation sample. –  Takkat Mar 2 at 20:05
1  
The 'correct' pronunciation is close to French. That said, there are lots of people mispronouncing these words, and if you watch German TV shows you may well witness Chance being pronounced close to Schanze. But sticking to the French pronunciation is safe and the speaker will be perceived as more educated than someone using a 'germanised' version. –  Hulk Mar 3 at 10:28

The first pronunciation of Chance in Duden is the French one. –  Carsten Schultz Mar 3 at 17:37

Another interesting thing I observerved (in south-west Germany) is a pronunciation of French words that seems similar to the accent in southern France: "Gratin" -> "Grateng". Maybe also "Grand" (in a Skat game): "Grang". –  MCL Mar 4 at 8:29

@MCL, ja dazu wäre es interessant, zu wissen, wie die Franzosen sprachen, die die Wörter nach Deutschland mitgebracht haben. Auch in Berlin reimt sich Cousin auf Peng. –  Carsten Schultz Mar 5 at 13:02

Ich denke, es dürfte sich kein brauchbarer Satz an Regeln finden lassen, anhand dessen die Standardaussprache (geschweige denn die übliche Bandbreite) französischer Fremdwörter bestimmen lässt. Zur Illustration ein paar Beispiele, die im Französischen ähnlich, aber im Deutschen verschieden ausgesprochen werden:

• Pinzette kenne ich praktisch nur komplett »deutsch« ausgesprochen, also pɪnˈʦɛtə.
  • Toilette ist ein Beispiel dafür, dass innerhalb eines Wortes der Grad der Originaltreue der Aussprache wechselt: Meiner Erfahrung nach wird der zweite Teil immer lɛtə, also »deutsch« ausgesprochen, beim ersten Teil habe ich schon twa, to̯a, to, tɔ und sogar tɔɪ̯ gehört, wobei to̯a vom Duden als Standardaussprache angesehen wird.
  • In Eau de Toilette hingegen wird der zweite Teil von Toilette immer lɛt ausgesprochen, also z. B. ˈoː də twaˈlɛt oder ˈoː də to̯aˈlɛt.
  • Baguette kenne ich nur »französisch«, also baˈɡɛt ausgesprochen.
  • Chance habe ich schon als ʃãːs, ˈʃãːsə, ʃaŋs, ˈʃaŋsə und sogar ˈʃanʦə gehört.
  • Balance hingegen habe ich nur als baˈlãːs oder baˈlaŋs gehört.

Generell vermute ich, dass folgende Aspekte die Aussprache beeinflussen:

• Wann wurde das Wort entlehnt? Und welche verschiedenen Rechtschreibparadigmata bezüglich der Schreibung französischer Fremdwörter hat das Wort durchlebt?
  • Welches grammatikalische Geschlecht erhielt das Wort?
  • Wie gebräuchlich ist und war das Wort in welchen Bildungskreisen?
  • Wie stark weicht die Laut-Buchstaben-Zuordnung von der deutschen ab?
  • Enthält das Wort Phoneme, die im Deutschen nicht üblich sind (siehe Collapsars Antwort)?
  • Birgt die Originalaussprache irgendwelche Probleme bei der Beugung?

As a french native speaker working every day with german speaking people, French words are pronounced very differently from German speaking people as from French speaking people. Even if they are almost always able to pronounce the nasal vowels (en, in, an, etc.). The whole word is always different pronounced to my ears. Typically the first syllable is often the one which is accentuated, where the last one (or no one) is accentuated by French speakers.

Because of this difference, I force myself to pronounce differently French words when I speak German, to avoid any understanding problems with people not used to the French pronunciation.

Your Answer

discard

By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.