Take the 2-minute tour ×
German Language Stack Exchange is a question and answer site for speakers of German wanting to discuss the finer points of the language and translation. It's 100% free, no registration required.

What is the difference between vorhin and vorher? Both mean ago in my dictionary. When are they used and in what context?

1. Ich habe mit dir vorher gesprochen.
  2. Ich habe mit dir vorhin gesprochen.
share|improve this question

2 Answers 2

up vote 5 down vote accepted

Vorher refers to the time before a certain event like before or prior.

Vorhin is used to point to a single point in time like earlier.

1. I have spoken to you before we ...
  2. I have talked to you earlier.

Referring to your examples:

1. You talked to me before something happened.
  2. You talked to me earlier.
share|improve this answer
1  
4 comments removed on request. –  Takkat Dec 18 '13 at 14:52

The other answer contains some mistakes that set you up for wrong use of the words.

Vorhin

Refers to an earlier point in time of the same day as in the day you use the word. It usually spans back between 2 and 4 hours from "now".

Dein Chef hat vorhin angerufen.

A translation is earlier but keep in mind that vorhin works like now and always means the current day.

vorhin = now - 2 to 4 hours

vorher

Points at an event in time that has been established in speech and sets another event before that. It is synonymous with davor (before that) in the temporal domain.

Ich esse. Vorher koche ich.

More can be found on my blog.

share|improve this answer

Hrrrm .... das mit dem "selben Tag" steht wo? Das würde bedeuten, man könnte 5 Minuten nach 12 nicht sagen: Bring mal den Sekt, den ich vorhin (nämlich gestern, 23:50) aufgemacht habe? Im übrigen wurde "vorhin" früher auch im Sinne von "in früheren Zeiten" gebraucht. –  Ingo Dec 18 '13 at 10:39

@Ingo ich meine den "menschlichen" selben Tag... also von aufwachen bis schlafen. Und ja ein Nickerchen von 23-1 Uhr funktioniert auch noch. Aber in einem ROman kann man es zum Beispiel nur in direkter Rede verwenden während "earlier" auch in der Erzählperspektive funktioniert. –  Emanuel Dec 18 '13 at 11:16

@Ingo ... bitte gib mal ein Beispiel für deine Verwendung von "vorhin" als "in früherer Zeit". –  Emanuel Dec 18 '13 at 11:17

Zum Beispiel in "Königlich-Baierisches Regierungsblatt" von 1806 - zu finden bei books.google.com mit Suchbegriff "vorhin", letzter Eintrag auf der ersten Suchergebnis-Seite. Im Buch Seite 469. Probe: "Die Pfarrey Neukirchen am Inn, im Landgerichte Passau gelegen, und vorhin zum Kloster barnbach gehörig ..." hier wird also "vorhin" wie "vormals" oder "bisher" verwendet. –  Ingo Dec 18 '13 at 11:31

@Ingo ok... aber das ist über 200 Jahre her. Damals hat man vieles gesagt, was heute nicht mehr gesagt wird, also bitte ein Beispiel aus der Gegenwart :) –  Emanuel Dec 18 '13 at 11:32

Your Answer

discard

By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.