10

I am startled whenever I hear the phrase “Alles senkrecht?”, meaning “how’s it going?” I think that’s because I consider it very vulgar (with senkrecht referring to penis position).

Does the phrase have this sexual origin?

• 1
    I would be pretty sure it does. – Jan Oct 24 '15 at 22:44
  • 3
    No, I don't believe this. Until now this connection never came in my mind when I heard or used this phrase. – Hubert Schölnast Oct 25 '15 at 8:06
  • As a women I woulnd never ever asked a guy Na, alles senkrecht? to start a conversation. It might not have a sexual notion at the origin, but nowadays it can be easily misinterpreted as bad-style-flirting. – Iris Oct 27 '15 at 8:11
17

Es gibt den Ausdruck

Alles im Lot

welcher wohl bedeutet, dass Handwerker ihre Arbeit erfolgreich und genau vollbracht haben. Diese verwenden ein Lot, ein Senkblei oder eine Wasserwaage, um zu prüfen, ob alles, was senkrecht sein soll, senkrecht geworden ist.

Im Gegensatz dazu steht ein anatomisch wohlgeformter Penis in Erwartung großer Verzückung zwar aufrecht, aber kaum senkrecht.

• 3
    Ich sehe das aus so, dass die Phrasen »alles im Lot« und »alles senkrecht« als Synonyme verwendet werden, und dass sich »alles senkrecht« aus »alles im Lot« entwickelt hat. – Hubert Schölnast Oct 25 '15 at 8:09
  • 1
    Just for the record: I've heard "alles senkrecht in der Hose" used once or twice, so I'm not the only one making that connection. – xjcl Oct 25 '15 at 10:46
  • 5
    @user134593: Es gibt auch Person aus jedem gehörten "Ich komme" eine anzügliche Bemerkung machen. Das heißt aber nicht, dass der Ursprung des Wortes von Orgasmus herkommt. – user unknown Oct 26 '15 at 3:07
3

Als Deutscher kann ich dir versichern, dass dieser Ausdruck (normalerweise) keinen sexuellen Hintergrund hat. Es ist eher ein "conversation-starter", also eine rhetorische Frage, auf die dein Gegenüber wenn nur eine kurze, nicht wirklich ernst gemeinte Antwort erwartet.

• 1
    Als Frau würde ich NIEMALS einen Mann mit "Na, alles senkrecht?" ansprechen. Das schreit nach einer schlechten Anmache. – Iris Oct 27 '15 at 8:07
2

I've never heard this phrase, but I assume it originates from the usage of a spirit level. There is also the phrase "Alles waagerecht?" which seems also relate to the level interpretation.

If "everything is in level" then "everything is okay", or "fine"

• 5
    Now I for my part have never heard alles waagrecht? – Jan Oct 24 '15 at 22:50
  • Just found that out by googling – Adrian Oct 24 '15 at 22:51
  • @Jan: I never heard Alles senkrecht before, either … – chirlu Oct 25 '15 at 0:11
  • 3
    What is a spirit level? – Carsten S Oct 27 '15 at 2:04

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.