0

Here is a dictionary example : Er arbeitet langsam, dafür aber gründlich.
I think the second part dafür aber gründlich is an ellipsis of a complete clause and I'd like to know what the complete clause should be like;
i.e. which one of the following would be the proper completion of the ellipsis, in that the aber in the sentence have the same focus as that aber in the elliptical form aforestated?
1. Er arbeitet langsam; dafür ist er aber gründlich , or
2. Er arbeitet langsam; dafür aber ist er gründlich , or
3. Er arbeitet langsam; er ist dafür aber gründlich

If none of these furnishes a proper completion of the given ellipsis, could any one tell what the proper completion should be?

5

Als Ellipse (griechisch ἔλλειψις élleipsis „Fehlen“, „Aussparung“, „Auslassung“) bezeichnet man das Auslassen von Satzteilen, aber auch die Sätze mit diesen Auslassungen. Häufig wird das Prädikat ausgelassen.

Quelle: https://de.wikipedia.org/wiki/Ellipse_%28Linguistik%29

Which does indeed apply to your question. I would not consider the second part a complete clause (as in Hauptsatz), but rather a Nebensatz, specifically an Adversativsatz, opposing the langsam and the gründlich. So the full sentence would be

Er arbeitet langsam, dafür aber arbeitet er gründlich.

Since the arbeitet er is completely redundant with the first part, it is left out in your example.

• 'dafür aber arbeitet (...)' klingt für mich ein bissel unrund. 'er arbeitet langsam, dafür arbeitet er aber gründlich' fände ich an der Stelle besser – npe May 18 '16 at 11:19
  • 2
    Beide Formulierungen finde ich recht umständlich. Das wird der Grund sein, warum 'arbeitet er' im Original nicht auftaucht. – Raketenolli May 18 '16 at 11:30
  • »Dafür aber arbeitet er gründlich« ist ein Hauptsatz. Das Verb ist zu weit vorne für einen Nebensatz. – Jan May 26 '16 at 9:31

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.