4

What is the verb for checking a typical checkbox on a computer?

auswählen?

Something like ankreuzen, but for a checkbox.

• 1
    "auswählen" is usually fine, I'd say. – Annatar Aug 8 '17 at 6:14
  • @Annatar: I'm not convinced, since this would in the stricter sense apply to radio buttons, and therefore at least leaves open, whether other options are selectable in addition. – guidot Aug 8 '17 at 8:30
  • @guidot And what is so bad about that? – Annatar Aug 8 '17 at 8:41
1

Since a checkbox offers an option:

check: aktivieren

uncheck: deaktivieren

enter image description here

• Right!! I knew there was something basic I forgot, thanks! – Ixx Aug 8 '17 at 7:56
  • 3
    Note however, that aktivieren/deaktivieren makes sense (and would be understandable) only when speaking of a form on a computer screen. Setting tickmarks in a paper form would never be called aktivieren. Moreover, you would not use aktivieren in ordinary, everyday language even for computer forms. You would probably use it if you are a programmer or websdesigner or so used to special vocabulary in your business. – Christian Geiselmann Aug 8 '17 at 8:16
  • 1
    @ChristianGeiselmann: Zum einen bezieht sich die Frage auf den Computer, zum anderen halte ich Aussagen wie »Hast du die Röntgenblick-Option aktiviert?« nicht für sonderlich abwegig. – Pollitzer Aug 8 '17 at 8:49
  • @ChristianGeiselmann I asked explicitly about computers... and I think outside of computer-professionals environments it's also accepted / perfectly understandable (when using it to address computer checkboxes, of course). – Ixx Aug 8 '17 at 10:57
3

This isn't a single verb, but unter/bei ... ein Häkchen setzen is the most specific wording for checkboxes. Auswählen is fine, too, but more general. Aktivieren is even more general and sounds a bit clumsy.

2

That could be ankreuzen or anhaken.

• 1
    "Anhaken" habe ich noch nie gehört. In welcher Gegend ist das in Gebrauch? – dirkt Aug 8 '17 at 7:54
  • Ich kenn's, aber ich könnte nicht sagen, dass es auf eine bestimmte Gegend beschränkt wäre. – Christian Geiselmann Aug 8 '17 at 8:14
  • @dirkt: Duden, Bedeutung 2, kennt es auch. Es ist identisch zu ankreuzen gebildet. – guidot Aug 8 '17 at 8:32
  • 2
    @guidot: Ich wollte auch keine wissenschaftliche Abhandlung mit genauer Gebietsanalyse und Karte dazu (so wichtig ist es auch nicht), sondern einfach wissen, woher PhilMasterG es kennt. Und außerdem gibt es dem Fragesteller einen Hinweis, daß "anhaken" nicht überall in Deutschland verwendet wird, und "ankreuzen" vielleicht besser ist. Deshalb hier als Kommentar. (Und eigentlich wollte ich auch keine Rechtfertigungsdiskussion anzetteln.) – dirkt Aug 8 '17 at 8:50
  • 1
    Hier in Österreich ist es zumindest sehr gegenwärtig, mag aber natürlich sein, dass es in Deutschland anders ist, danke für den Einwand. – PhilMasterG Aug 8 '17 at 9:43

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.