Ich frage mich, ob im folgenden Satz:
Da die meisten Menschen ständig erreichbar sind, fallen Verabredungen heutzutage unverbindlicher aus.
das Wort unverbindlicher ein Adverb ist.
German Language Stack Exchange is a bilingual question and answer site for speakers of all levels who want to share and increase their knowledge of the German language. It's 100% free, no registration required.
Sign up to join this communityIch frage mich, ob im folgenden Satz:
Da die meisten Menschen ständig erreichbar sind, fallen Verabredungen heutzutage unverbindlicher aus.
das Wort unverbindlicher ein Adverb ist.
Words with the markers -bar, -ig, -isch, -lich, -los, -sam, -voll before the ending are most times adjectives made from verbs or nouns.
You can put those adjectives into comparative and superlative as any other adjective. Most of them can take the prefix un- (sometimes in- instead), and of course they borrow the prefixes of the verb they are made of.
verbinden → verbindlich → unverbindlich, unverbindlicher, am unverbindlichsten
And yes, this adjective unverbindlicher is either used as an adverb or a predicative adjective here. The latter because the meaning of ausfallen is sein (more exact: to be often/to be in particular) in your example.
Da die meisten Menschen ständig erreichbar sind, sind Verabredungen heutzutage oft unverbindlicher.