4

I was studying Physics(Statik) and I saw the word Richtungssinn. It translates as "sense of direction". And I know Richtung is "direction". But what does sense of direction even mean?

DE: Ich übe Statik und ich habe der Begriff "Richtungssinn" gelesen. Ich weiß, dass Richtung "direction" bedeutet, aber ich habe "Richtungssinn" nicht klar verstanden. Zum Beispiel, gibt es hier einen Text in meinem Buch. Es handelt vom Parallelogrammsatz für Kräfte. Es erklärt eine alternative Lösung für das Problem.

"Einfacher ist es, die Kräfte nach Betrag und Richtungssinn maßstabsgerecht in beliebiger Reihenfolge aneinander zu setzen."

Wenn hier nicht Richtungssinn geschrieben wäre, sondern Richtung, wie könnte man die Bedeutung unterscheiden?

Im also new here, sorry if I made any grammatical mistakes or wrong writing format.

3
  • welcome to German.SE. Just for the "completioness" of your context - could you please add the situation, where "einfacher ist es..." refers to? – Shegit Brahm Dec 3 '20 at 7:40
  • @ShegitBrahm completeness. – c.p. Dec 3 '20 at 7:47
  • @ShegitBrahm Thank you. I just wrote, hope it helps. – bugra Dec 3 '20 at 7:50
6

This is a technical term (obviously). You can just translate it as direction. In statics, you distinguish the Wirkungslinie (the straight line on which the force takes effect) and the Richtungssinn (the direction on this line).

7

Richtungssinn ist in diesem Kontext ein physikalischer Fachbegriff (Definition siehe wikipedia, ähnlich zu Drehsinn/Drehrichtung), im Alltagsgebrauch würde man immer einfach Richtung sagen.

Die weitere Bedeutung (ähnlich zu Orientierungssinn, also die Fähigkeit, eine Richtung beizubehalten) ist hier nicht relevant.

1

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.