0

I came across a sentence on this website:

Wenn du in Deutschland etwas auf einem Amt erledigen musst, zum Beispiel bei der Agentur für Arbeit oder im Einwohnermeldeamt, ist höfliche Kommunikation gefragt.

I was wonder if 'auf einem Amt' is the only correct expression. Can we say 'in einem Amt', since in English we say 'in an office'?

4
  • Genau genommen ist die Agentur für Arbeit kein Amt, sondern eine Anstalt des öffentlichen Rechts. Das wissen aber viele nicht. Commented Jul 1, 2023 at 3:07
  • 1
    @userunknown ach so! Was ist der Unterschied zwischen ein Amt und eine Anstalt?
    – Dennis
    Commented Jul 1, 2023 at 16:32
  • 2
    Sicher gibt es massig Unterschiede, die sich aus dem Verwaltungsrecht ergeben. Der einzige, der offensichtlich ist, ist der, dass die Beschäftigten keine Beamten sind. Commented Jul 1, 2023 at 19:35
  • @userunknown Korrekte Bemerkung, aber im Kontext der Frage nicht zielführend. Commented Jul 1, 2023 at 23:17

1 Answer 1

2

You can use either "in" or "auf" or "bei".

"Auf dem Amt" meaning "at the office" is a quite special use of "auf", the preposition is only used in that sense with administrative offices.

Sie hat einen Termin auf dem (or: beim or: im) Ordnungsamt.
Ich muss heute aufs (or: zum or: ins) Rathaus wegen meines Reisepasses.

5
  • Thanks a lot! Is 'ich muss heute im Rathaus wegn meines Reisepasses' / 'ich muss heute bei dem Rathaus wegn meines Reisepasses' falsch?
    – Dennis
    Commented Jul 1, 2023 at 16:35
  • 1
    @Dennis you need a preposition of direction, not one of place, with this use of "müssen". "Ich muss heute ins Rathaus wegen meines Reisepasses" is correct, too.
    – HalvarF
    Commented Jul 1, 2023 at 17:36
  • Thanks. This is one thing that currently really confuses me. So we can either say 'Ich muss heute ins Rathaus' or 'ich muss heute in dem Rathaus sein' ? When we are referring to a position we must use the combination 'muss'+'sein' whereas when we are referring to the direction we don't need to add 'sein'?
    – Dennis
    Commented Jul 1, 2023 at 22:17
  • @Dennis That's just vocabulary, you can use "müssen" with a prepositional of direction to mean 'to have to go somewhere' in German. It's a shortened use that the English language doesn't have.
    – HalvarF
    Commented Jul 2, 2023 at 6:38
  • The same use also exists for wollen btw. Wir wollen heute Abend ins Kino. Ich will gerne mal nach Japan.
    – HalvarF
    Commented Jul 2, 2023 at 6:58

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge you have read our privacy policy.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.