1

Ich bin über die beiden Verben "anlegen" und "installieren" verwirrt, da die zwei "to install" bedeuten. Ich bilde für jedes Tätigkeitswort einen Satz:

Der Techniker hat die Heizungsanlage im Hause angelegt.

Der Techniker hat die Heizungsanlage im Hause installiert.

Können sie wechselseitig verwendet werden?

• Can you give an example in which “to install” can be translated as “anlegen”? I cannot think of one. – Carsten S Jan 21 '14 at 9:37
  • 1
    A garden was installed at the location where the house had been demolished. --> ein Garten wurde angelegt. Maybe far-fetched? – SentryRaven Jan 21 '14 at 10:02
  • @SentryRaven-I just wanna say that the technician installed a heater unit in the house. – DerPolyglott33 Jan 21 '14 at 10:18
  • @SentryRaven, thanks, the dictionary examples of install that I had found were all of the kind where one would also prefer installieren in German. – Carsten S Jan 22 '14 at 7:08
6

In this case only "installiert" is correct. As far as I know this is a case-by-case decision, so I cannot help you with a rule.

All I can say is that "installieren" is usually used for 'technical devices' I'd say, whereas "anlegen" also refers to plans or agricultural / geological things like "ein Feld anlegen".

Another use for "anlegen" is of course "an etwas dran legen" as in "den Zollstock(/ das Gewehr an die Schulter) anlegen".
An lastly "anlegen" can also mean "to pick a fight" => "sich mit dem Türsteher anlegen"

• Also kann man 'Mein Freund hat eine Lagune im Garten anlegen lassen' sagen? – DerPolyglott33 Jan 21 '14 at 8:46
  • 4
    @DerPolyglott33: You could say that, but only if your friend has more money than God. This garden sounds rather huge, and the work required will cost a fair bit :)... but gramatically, it's fine. :) – Mac Jan 21 '14 at 8:55
  • 1
    Akten und Computerdateien kann man auch anlegen. – Ingo Jan 21 '14 at 11:54
  • 1
    @Mark Ja. Ich denke, "anlegen" (Garten, Akte, Datenbank, ...) drückt aus, daß man nur den Rahmen oder Anfangszustand herstellt, der dann je nach Gegenstand sich entwickelt, gepflegt wird, usw. – Ingo Jan 21 '14 at 12:06
  • 1
    "Installieren" würde ich eher für "einbauen" verwenden. Im Dt. für "Gas-Wasser-Installationen" verwendet. In Vor-PC-Zeiten hätte auch niemand gesagt, dass er die Stereoanlage installiert. Das ist aber inzwischen nicht außergewöhnlich. Sonst würde man sagen "aufbauen" oder "einrichten". – user unknown Jan 22 '14 at 3:20

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.