3

This letter was sent from Domburg to Metz in 1895

enter image description here

Some parts I can read:

.. Kaiserlichen Bezirks-Praesidenten ....Freiherrn ...

And what would that Kaiserlichen Bezirks-Praesident for a person (profession) be?

5
  • 1
    I'm voting to close this question as off-topic because it's a decyphering problem. Additional, the chances are very close to zero, that the answers will help anybody else. Commented Apr 19, 2019 at 20:59
  • 4
    @userunknown: german.meta.stackexchange.com/q/1275/392 und german.meta.stackexchange.com/questions/579/… sind also überholt? Gibt es einen neueren Stand zu dieser Frage? PS: Die Diskussion sollte besser gleich auf Meta geführt werden...
    – tohuwawohu
    Commented Apr 19, 2019 at 21:51
  • 1
    @tohuwawohu: Und hast Du die Metadiskussion nicht gelesen, oder inwiefern siehst Du Takkats Kriterium "we will have to take extra care that they are of general interest" erfüllt? Commented Apr 20, 2019 at 2:57
  • @userunknown: es freut mich sehr, dass Du von Deiner generellen Position, ein "decyphering problem" sei bereits für sich genommen off-topic, abrückst. Wenn Du mir ein paar Beispiele nennen könntest, wann solche Fragen "of general interest" sind (und wann nicht), können wir dieses Detail gerne weiterdiskutieren.
    – tohuwawohu
    Commented Apr 20, 2019 at 7:53
  • @tohuwawohu: Ich bin von gar nichts abgerückt. Ich habe mich lediglich damit abgefunden, dass es eine Mehrheit von 8:1 anders sieht, mit teils abenteuerlichen Begründungen (Spaß am Entschlüsseln von Handschriften, kein anderer Ort böte sich an, ... - ich sollte das wohl auf Meta weiter ausführen). Ich habe nicht die Behauptung aufgestellt, es könne ein über den Einzelfall hinausgehendes Interesse an einer Frage zu Sütterlin geben, daher muss ich sie auch nicht verteidigen. Commented Apr 20, 2019 at 19:53

1 Answer 1

3

I'm not sure about the last word in the third line, but i think it reads:

An seine Hochwohlgeboren
den kaiserlichen Bezirks-Praesidenten Herrn Freiherrn
von Hammerstein, Ritterhof 2
Metz (Lorraine)

So, the letter was sent to Hans von Hammerstein-Loxten, at that time Bezirkspräsident/Président du département (= District President) of Lothringen/Lorraine. As already said, i'm not sure about the address "Ritterhof 2". The Bezirkspräsidium itself was situated at the Regierungsplatz at Metz, cf. the city map of Metz from "Meyers Großes Konversations-Lexikon" 1905:

http://images.zeno.org/Meyers-1905/I/big/Wm13722a.jpg

Meyers doesn't list a street or place named "Ritterhof", so it's quite likely that my reading isn't correct...

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service and acknowledge you have read our privacy policy.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.